'נֵס וַאֲבוּקָה' לכבוד החנוכה

"הָבָה נָרִימָה / נֵס וַאֲבוּקָה / יַחַד פֹּה נָשִׁירָה / שִׁיר-הַחֲנֻכָּה" – זהו שירו של לוין קיפניס, המותאם לאורטוריה של הנדל 'יהודה המכבי'.

מה הם 'נֵס וַאֲבוּקָה'?

המילה 'נס' הוראתה היסודית בטבע היא - מוט גבוה עם בד או דגל בראשו לשם אות או אזהרה, כפי שאומר ישעיה: "כַּתֹּרֶן עַל-רֹאשׁ הָהָר וְכַנֵּס עַל-הַגִּבְעָה" – הנס מקביל לתורן. העיר נס ציונה קיבלה את שמה מפסוק בירמיהו: "שְׂאוּ-נֵס צִיּוֹנָה" - הנביא קורא לשאת את הנס, את המוט גבוה לכיוון ציון כדי שיגיעו אליה, ומכאן השיר המפורסם "שאו ציונה נס ודגל". על קורח ועדתו שנבלעו באדמה אומר הכתוב "ויהיו לנס", במשמע, מעשיהם הוצגו לראווה ושימשו מופת ואזהרה לאחרים, ומכאן הורחבה משמעות הנס בלשון חז"ל להיות מעשה פלאים. בימינו הוספנו ביטויים כמו העלה על נס, או לציוּן דגלון כמו נס הנשיא, וכן הדגלים מתנוססים.

אבוקה היא שלהבת לפיד או פתילה בוערת על מוט. על שמחת בית השואבה נאמר בתלמוד: "שהיו מרקדים לפניהם באבוקות של אוּר שבידיהן". נראה שהמילה אבוקה יסודה בשורש בה"ק הארמי, שמשמעו זוהר, זיו – את הביטוי "אבני חן" מתרגמים בארמית 'בְּהִיקָן'', ובמליצה נאמר על האיש הנאור והנבון 'בקי'. מה'אבוקה' יצרנו את הביטוי 'אבק שרפה'.

ולסיכום – "הָבָה נָרִימָה / נֵס וַאֲבוּקָה": הנס, הדגל מתנוסס למרחוק בדומה לאבוקה הבוהקת והזוהרת ונראית למרחקים, ושניהם סמל ליציאה לחירות. 

חג אורים שמח!



תגובות