מהו פירוש השם 'משה'?

ישנן כמה סברות באשר למשמעות השם "משה":

   א. הביטוי המצרי 'מו' משמעו 'מים', או 'מס' בהוראת 'ילד' (ללדת), לאמור "בן המים" או "זֶרע היאור" וכדומה, מה שהולם את הסברה של בת פרעה - "כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ".

   ב. היה נוהַג לקרוא לבנים בשמות האלים שתאריך הולדתם נופל באותו יום (כך למשל, יש הטוענים שליל חגיגות 'סילבסטר' ב-31 בדצמבר הוקדש לאפיפיור הזה, כי הוא נולד ביום זה), ומשה נקרא על שם האל 'רע', כך שמובנו יהיה 'רע נולד' או במצרי ra mose , ופעמים רבות הושמטה התחילית‏ ונשאר mose=משה (רעמסס - משמעו "בן של רע").

  ג. הנצי"ב מעלה השערה שהוראת השם המקורית הייתה "הילד" סתם, mose  במצרית, וזה היה כינוי מקובל לבן המלך‏.

ד. יוסף בן מתתיהו בקדמוניות היהודים כותב: "המצרים קוראים למים 'מוֹאִי', ו'אסיס' למי שניצל. וכן צירפו את שניהם לכינוי אחד ונתנוהו לו".

ה. הראב"ע סבור, שהשם משה מתורגם מלשון מצרים בלשון הקודש. ושמו בלשון מצרים היה 'מוניוס'.

ו.  החזקוני והאברבנאל פירשו ששמו של משה ניתן לו במקור בעברית על ידי אמו, שגידלה אותו מלֵידתו, וכשגדל הוא הוחזר לבת פרעה. וכך כתב החזקוני: "ותקרא יוכבד את שמו משה ותאמר לה בת פרעה מהו לשון משה והגידה היא לה שהוא לשון המשכה [מְשִייה], ואז אמרה בת פרעה יפה קראתוֹ כן, "כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ". משה משוי אין כתיב כאן אלא משה, לומר כשם שמשיתיהו כן יהיה הוא מושה אחרים, פירושו יהיה מושה ישראל ממצרים".

תגובות